Katarzyna Gubała
VegLab

Wegańskie smarowidło - pesto z liści kalarepki

Wegańskie smarowidło - pesto z liści kalarepy z kukurydzą

Pesto to idealne rozwiązanie, gdy ni mamy zbyt dużo czasu, a chcemy zjeść jakieś wegańskie kanapki. W wersji oryginalnej włoskie pesto przygotowuje się z orzeszków piniowych, listków bazylii, oliwy z oliwek i twardego sera np. parmigiano regiano. Opcjonalnie niektórzy dodają ząbek czosnku.

Wegańskie pesto sprawdza się na kanapki, do makaronu czy na pizzę. Wystarczy użyć blendera. Zwykle, aby takie wegańskie smarowidło przypominało mocno smakiem oryginalne włoskie pesto – dodaję płatków drożdżowych nieaktywnych. Tutaj w przepisie podaję je opcjonalnie. Nie każdy ma je akurat pod ręką, a pesto przecież i tak nam się uda.

Jakie liście najlepsze do wegańskiego pesto?

W wersji polskiej wegańskie pesto możemy przygotować z dowolnych liści. Będzie to idealne wegańskie smarowidło na kanapki. Zwykle do przygotowania pesto nadają się:

  • natka pietruszki,
  • natka marchewki,
  • liście buraczków ćwikłowych,
  • liście kalarepki,
  • liście rzodkiewki,
  • liście mniszka lekarskiego,
  • liście krwawnika,
  • liście podagrycznika.

Jakie orzechy najlepsze do pesto?

Do przygotowania wegańskiego smarowidła możemy użyć dowolnych orzechów. Najlepiej takie, które mamy obecnie pod ręką. U mnie sprawdzają się:

  • orzechy nerkowca,
  • orzechy włoskie,
  • orzechy laskowe,
  • pestki słonecznika,
  • pestki dyni,
  • siemię lniane,
  • orzechy brazylijskie,
  • orzeszki ziemne,
  • migdały

Składniki na wegańskie pesto z liści kalarepki

  • garść młodych liści kalarepki
  • ząbek czosnku
  • szklanka ziaren słonecznika
  • 1/4 szklanki siemienia lnianego
  • sok z ćwiartki cytryny
  • łyżka oliwy z oliwek
  • szczypta gruboziarnistej soli himalajskiej lub morskiej do smaku
  • szczypta pieprzu do smaku
  • opcjonalnie płatki drożdżowe nieaktywne (nadadzą wegańskiemu pesto serowy posmak)
  • 4 łyżki kukurydzy z puszki

Jak przygotować wegańskie smarowidło?

Słonecznik, siemię i gruboziarnistą sól morską wsypujemy do młynka do kawy. Miksujemy na drobno. Liście kalarepki myjemy i drobno siekamy. Wkładamy do blendera lub malaksera. Dolewamy sok z ćwiartki cytryny, przeciskamy przez praskę ząbek czosnku. Opcjonalnie dodajemy płatki drożdżowe nieaktywne. Łączymy ze zmiksowanymi ziarnami, oliwą z oliwek i pieprzem. Wszystko miksujemy na jednolitą pastę. Smarujemy nią kromkę chleba. Posypujemy odsączoną z zalewy kukurydzą.