Wege szkolenie dla hoteli i restauracji Grupy Satoria Warszawie
Już ponad 10 procent gości na imprezie firmowej czy podczas spotkania integracyjnego w hotelu czy restauracji to klienci na dietach wykluczeniowych. Sieć hoteli Satoria Group postanowiła wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom i przeszkolić cały zespół w temacie kuchni roślinnej. Na pierwszy ogień poszły obiekty w Warszawie. Miałam przyjemność realizować te szkolenia, a oto relacja.
Stolica na początek szkolenia wege
Szkolenie z kuchni wegetariańskiej i wegańskiej oraz diet wyliczeniowych rozpoczęliśmy od 4 hoteli Satoria Group zlokalizowanych w Warszawie:
- O3 HOTEL***
- START hotel ARAMIS*
- Best Western Hotel Portos***
- Hotel Felix***
Teoretyczna wiedza na szkoleniu wege
Szkolenie rozpoczęliśmy od solidnej porcji teorii. Ważna była zarówno wiedza związana z motywacjami, jakimi kierują się wegetarianie i weganie wybierając miejsce do jedzenia, ale także solidna porcja informacji związanych z bilansowanie dań w dietach roślinnych.
Większość wspiera mniejszość
Szacuje się, że 7 na 10 wegetarian w Polsce nie ukończyło 35 roku życia. Odbiorcami kampanii prozwierzęcych i promujących wege styl życia są ludzie młodzi. W tej grupie najwięcej jest osób, które zrezygnowały z mięsa z powodów empatycznych. Jest to też grupa, która najczęściej wydaje pieniądze poza domem.
Tą zmianę dietetycznych upodobań zauważyli managerowie restauracji i hoteli należących do Satoria Group.
- Do lokalu wchodzi grupa sześciu przyjaciół. Wśród nich jest jedna osoba na diecie roślinnej. Jeśli w menu nie znajdzie się dania odpowiedniego dla tej jednej osoby – cała grupa solidarnie opuszcza lokal – przyznaje Grzegorz Chojnacki, Dyrektor Gastronomi w SATORIA Group S.A. – Nasza sieć hoteli postanowiła mocno pójść z obecnym trendem.
Każdy z 12 obiektów należących do Grupy szkoli się w temacie roślinnego menu. Na kuchni szefowie tworzą dania z użyciem alternatyw mięsa, ryb i nabiału.
Z chęcią też spróbowali swoich sił podczas samodzielnego tworzenia roślinnych kotletów, steków i dań bezrybnych.
- Jako grupa SATORIA zdajemy sobie sprawę z różnych upodobań naszych gości – wyjaśnia Grzegorz Chojnacki. - Są wśród nich osoby, które mają chęć na dania do złudzenia przypominające smak i teksturę mięsa oraz takie, które są całkowicie warzywne w smaku. Uważamy, że takie rozwiązanie jest w tej chwili korzystne dla gości hotelowych o różnych upodobaniach smakowych.
Grupa mięsna w solidarności z osobą bezmięsną
W obecnych czasach w restauracji dania kuchni roślinnej są już standardem. Osoba na diecie wykluczeniowej powinna w menu znaleźć dania bezmięsne, bez laktozy czy bez jajek. I chociaż tworzenie ich może zająć kuchni więcej czasu – wysiłek może się opłacić.
- Z roślinnym menu zależy nam na dotarciu do jak najwiekszej grupy naszych gości - przyznaje Hubert Woźnica, szef kuchni w restauracjo Hotelu O3. - Stąd pomysł na szkolenie i nowe dania.
Podobnego zdania są inni kucharze i managerowie Satoria Group.
- Nasi klienci zmieniają swoje upodobania, więc i my zmieniamy menu - wyjaśnia Piotr Wielgo, szef kuchni restauracji w Hotelu Felix. - Idziemy z trendem i szukamy nowych wyzwań. Gastronomia to ciągła nauka i rozwój.
Ważne pytania o preferencje żywieniowe
Według najnowszych badań - klient na wege diecie bardzo docenia starania kucharzy, zwykle wraca w miejsca, gdzie w karcie znalazł mięsne alternatywy, a nawet przyprowadza swoich mięsnych znajomych, żeby im pokazać inne smaki. Nie małą zasługę w zadowoleniu klienta będą mieć także kelnerki i kelnerzy odpowiednio przeszkoleni w wege tematach. To oni na początek musza dopytać o preferencje żywieniowe klienta restauracji i… muszą wiedzieć najpierw o co zapytać.
Dział rezerwacji wspiera wege bufet śniadaniowy
Kuchnia roślinna to wiele wykluczeń, zarówno ze względów zdrowotnych, jak i etycznych. Podczas szkolenia z kuchni wege w Satoria Group rozmawialiśmy o tym, jak ważny jest dział recepcji i front desk. To osoby, które na początek, już na etapie przyjmowania rezerwacji czy wydawania pokoju hotelowego powinny dopytać o preferencje żywieniowe gościa hotelowego. Dzięki temu kuchnia już na wczesnym etapie będzie przygotowana na ilość np. wegańskich porcji na bufecie śniadaniowym ofertowanym w standardowym pakiecie.
Przychodzi wege gość do restauracji...
W menu restauracji powinny pojawić się zarówno dania będące alternatywami mięsa typu flaki z boczniaka czy krwisty buraczany burger, ale też dania odbiegające od swoich mięsnych odpowiedników oparte wyłącznie na warzywnej czy owocowej podstawie bez mięsnych nawiązań – gulasze czy kotlety na bazie strączków itp.
Różnorodność w wegańskim menu restauracyjnym
Klient hotelowy, który schodzi do hotelowej restauracji to skarb. To osoba, która nie szuka alternatyw na zewnątrz obiektu, tylko chce zaspokoić swoje pragnienie jedzenia i picia w miejscu, w którym nocuje. I należy mu to umożliwić w najprostszy możliwy sposób – proponując na tyle urozmaicone i zbilansowane menu, aby mógł nasycić swój głód. Pozycje wegetariańskie czy wegańskie w karcie restauracji hotelowej powinny być w standardzie.
Płeć hotelowego klienta ma znaczenie
Szkoląc się w tematach związanych z kuchnią wege warto przez chwilę przeanalizować rodzaj klienta danego miejsca:
- Czy w hotelu częściej bywają młodzi czy starsi klienci z wege upodobaniami?
- Czy odwiedzający hotel gość wege jest mężczyzną czy kobietą?
- Czy menu z daniami kuchni wegetariańskiej i wegańskiej powinno zawierać także dania dla dzieci?
- A może warto wprowadzić wegańskie przekąski w menu?
- Czy wegańska pizza jest odpowiednia dla naszego klienta?
- Czy nasz gość hotelowy z wege światopoglądem wybiera także dania bezglutenowe?
Po rozważeniu tych wszystkich dylematów, analizach sytuacji i po prostu pytaniach do samych klientów możemy usiąść nad komponowaniem wegańskich dań do menu.
A może wegańska wkładka załatwi temat diet wykluczeniowych wśród gości hotelowych? Na te pytania odpowiadaliśmy sobie podczas tego szkolenia z kuchni wege dla pracowników hoteli i restauracji grupy Satoria.