Katarzyna Gubała
VegLab

Wegański majonez z wody po ciecierzycy – bez jajek

Wegański majonez z wody po ciecierzycy – bez jajek

Nie raz znajomi pytają mnie o przepis na wegański majonez. Zwykle okazuje się, że są uczuleni na nabiał, białko kurze lub po prostu chcą spróbować z ciekawości zdrowszej opcji majonezu zrobionego z wody po ciecierzycy.

Przygotowanie wegańskiego majonezu zaczynamy od schłodzenia puszki ciecierzycy w lodówce. Chociaż na godzinę. Białko roślinne zawarte w wodzie, czyli aquafabie lepiej się ubije, bardziej na sztywno. Odlewamy z puszki wodę, a z samej ciecierzycy możemy zrobić pyszny hummus. Ja uwielbiam zarówno w wersji podstawowej z oliwą z oliwek, czosnkiem i tahini, jak i wersję z pomidorami suszonymi w oleju. Oba hummusy jadłabym tonami.

Wegańska piana z wody po ciecierzycy – idealna też na wegańskie bezy

Wegański majonez bez jajek w początkowej fazie przygotowania zachowuje się dokładnie tak samo, jak białko z jajek kurzych. Ubija się na sztywną pianę. Stąd łatwość przygotowania z niej np. smakowitych wegańskich bez. Aquafaba ubijana z solą zachowuje się dokładnie tak samo jak, kurze białko. Ubija się na sztywną pianę. Przekonajcie się sami – wystarczy po ubiciu odwrócić naczynie spodem w dół, a ubita woda po ciecierzycy nie powinna nam wypłynąć tylko trzymać się ścianek naczynia.

 

Składniki na wegański majonez z wody po ciecierzycy

  • ok. ½ szklanki zimnej aquafaby (wody z 1 puszki po ciecierzycy – najlepiej schłodzona)
  • 2 łyżki octu jabłkowego
  • szczypta czarnej soli himalajskiej kala namak (nada nam jajecznego posmaku)
  • szczypta kurkumy (nada nam żółty kolor wegańskiego majonezu)
  • 1 szklanka oleju rzepakowego (może być też słonecznikowy)
  • 2 łyżeczki musztardy
  • ½ soku z cytryny
  • szczypta kuminu (opcjonalnie)
  • 2-3 łyżeczki płatków drożdżowych nieaktywnych (opcjonalnie dla serowego posmaku)

 

Jak przygotować wegańskie majonez na wodzie po ciecierzycy?

Wodę po ciecierzycy wlewamy do wysokiego naczynia. Wsypujemy odrobinę soli (kala namak nada jajeczny posmak) i ubijamy mikserem z końcówką trzepaczki. Aquafaba powinna być ubita na sztywną pianę. Jak przechylimy naczynie to nasza piana z wody po ciecierzycy powinna być sztywna i nie wylewać się z naczynia po jego odwróceniu!

Następnie dodajemy sok z cytryny i musztardę. Nadal ubijamy. W trakcie powoli dodajemy olej, stopniowo, po łyżce co 1 – 2 minuty. W przypadku wegańskiego majonezu liczy się cierpliwość. Im dłużej będziemy ubijać dolewając po łyżce oleju tym majonez będzie sztywniejszy.

Kiedy aquafaba jest już ubita dodajemy kurkumę dla żółtego koloru i opcjonalnie kumin (jeśli chcemy uzyskać egzotyczny smak), ewentualnie doprawiamy jeszcze solą. Znów ubijamy, dolewając metodycznie oleju. Proces przyrządzania majonezu powinien trwać nawet 30 minut.

Kiedy już mamy wegański majonez ubity możemy dołożyć 3 łyżeczki płatków drożdżowych nieaktywnych. Dodatkowo zagęszczą nasz majonez bez jajek i sprawią, że uzyskamy nieco serowy posmak.

 

Wegański majonez – smaki i odmiany

W sklepach niewiele jest odmian zwykłego majonezu, w przypadku wersji wegańskiej – nasz smak ogranicza tylko wyobraźnia.

  • Ja bardzo lubię do przygotowanego majonezu dodawać płatków drożdżowych nieaktywnych – uzyskamy wtedy mocno serowy posmak.
  • Inną opcją jest podkręcenie smaku w stronę bardziej orientalną kuminem, czyli kminem rzymskim i kurkumą.
  • Dobrą opcją jest przygotowanie wegańskiego majonezu w wersji pomidorowej. Wystarczy, że wykorzystamy w przygotowaniu zamiast oleju rzepakowego czy słonecznikowego – oleju ze słoika po pomidorach suszonych. Będzie to idealna oszczędność, kuchnia zero waste, a przy okazji dobry przepis na wegański pomidorowy majonez.
  • Chrzanowy wegański majonez to już opcja idealna na święta wielkanocne. Wystarczy do przygotowanego majonezu dodać odrobinę tartego chrzanu. Uwaga na ten w sklepach – coraz rzadziej można kupić wersję wegańską tartego chrzanu, a coraz częściej niestety chrzan pojawia się z dodatkiem śmietany lub mleka!
  • Szczypiorkowa wersja jest bardzo prosta. Wystarczy, że zamiast dodawać zwykłego oleju – najpierw zmiksujemy szczypiorek z olejem. Powstanie nam zielona emulsja, którą będziemy dodawać do piany z białka roślinnego.
  • A może wegański sos tatarski. Tutaj wystarczy do wersji podstawowej majonezu dołożyć pokrojonego w kosteczkę (2 sztuki) ogórka konserwowego i posiekany szczypiorek. Uwaga na ocet! Lepiej w przepisie bazowym dodać go mniej, bo dodamy go sporo w ogórkach konserwowych.

Majonez wegański z wody po ciecierzycy – właściwości

Niewątpliwą zaletą majonezu zrobionego w domowych warunkach jest to, że jest on zdrowy. Dlaczego? Nie dodajemy przecież tam żadnych konserwantów, utleniaczy, sztucznych barwników czy konserwantów. Dlatego taki majonez wytrzyma nam w lodówce 3-5 dni, a nie rok, jak ten kupny w słoikach.

Warto pamiętać, że bazą do wegańskiego majonezu jest aquafaba, czyli woda po ciecierzycy. Dostarczy ona naszemu organizmowi dużo zdrowego roślinnego białka i sprawi, że będziemy mieć siłę i energię do działania, zbudujemy nasze mięśnie i nie będziemy ospali. Białko z roślin strączkowych to doskonały zamiennik zwierzęcego białka. Buduje nasze mięśnie i sprawia, że możemy uprawiać wyczynowe sporty.

Odrobina płatków drożdżowych nieaktywnych sprawi, że nasze włosy i paznokcie zabłyszczą. Pozbędziemy się przykrych dolegliwości skórnych, a przy okazji uzupełnimy niedobory witamin i mikroelementów, gdyż płatki zawierają ich pełen wachlarz.